Noord-Thaïland

21 januari 2010 - Chiang Rai, Thailand

We zijn ondertussen vanuit Sukhothaï verder gereisd tot in Chiang Rai, in het noorden van Thaïland (grensgebied met Myanmar en Laos). Onderweg hebben we tussenstops gehouden in Chiang Mai en in Paï.

CHIANG MAI

Na alweer een bustripje van enkele uren, zochten we een tuktuk die ons tegen een ‘normaal’ prijsje naar onze guesthouse wou brengen. Man man, die vent reed als een gek. Het was natuurlijk spitsuur en dan zitten de wegen daar gewoon stampvol. Maar blijkbaar is er altijd plaats voor meer... Overal tussen, tegengestelde richting, dat kan hier allemaal. Ook de straat oversteken is op sommige plaatsen een echte onderneming. Je denkt: aha, er zijn verkeerslichten, maar die auto’s en brommers rijden maar door en ge moogt u reppen om over te zijn. Altijd risky business...  Was ik blij toen we in onze guesthouse arriveerden! Daarna een terrasje uitgezocht om een lekker fruitshakeske te drinken en te overleggen hoe we de komende dagen zouden invullen.

In Chiang Mai zijn er superveel organisaties die vanalles organiseren: rafting, trekkings door de heuvels om stammen te bezoeken, fietsverhuur, brommerverhuur, noem maar op. Wij kozen het laatste, omdat we zo’n trekking op andere plaatsen willen doen, en eigenlijk ook omdat Geert zo’n fan is om met een brommertje rond te crossen. En met een leuk potshelmke op ons hoofd waren we er klaar voor: een tochtje naar Wat Phra That Doi Suthep (tempelcomplex) bovenop een heuvel en een bezoek aan de Chiang Mai Zoo. Bleek dat mijn short iets te kort was om de tempel te betreden, dus kreeg ik een leuk wikkelbroekje aangeboden door de ‘zedenpolitie’.  Onderweg naar de tempel ook lekkere eetstandjes voor de liefhebbers: kevers op een satéstokje, gefrituurde larven, iets wat lijkt op darmen, kortom, voor ieder wat wils... maar toch niet voor ons.

We waren ook wel wat voorzien op de ‘frissere’ temperaturen in Chiang Mai, en dan vooral ’s avonds en ’s nachts omdat deze stad meer in de bergen ligt. Maar overdag blijft het nog altijd puffen en zweten, zeker als we eventjes rondstappen met de rugzak, wanen we ons soms stilaan in een oven. Maar goed, het zonnetje zorgt toch steeds weer voor een zomergevoel, dus we gaan zeker niet klagen.

PAI

Vanuit Chiang Maï dan per minibus naar Pai, een klein stadje in de bergen, waar veel buitenlandse toeristen, maar nog meer Thaïse toeristen verblijven. Zeer veel Thaï komen hier in het weekend, vooral voor de mooie bergachtige omgeving en de ‘spa resorts’. Paï is ook de plaats van de rastamannen, rastabars en vele handicraftwinkeltjes.  We hebben hier de Thaïse jeugd uit de bol zien gaan, want het was zaterdagavond: live optredens in de bars, in het genre van: Hotel California, en flessen whisky op tafel, aangelengd met spuitwater en ijsblokjes.

En hoe kan je het raden, we hebben alweer een scooter gehuurd om een heuse dagtocht te ondernemen naar Mae Hong Son, een bergstadje op zo’n 110 km van Paï. De weg ernaartoe is al een pareltje op zich met af en toe lokale marktjes, rijstterrassen op de heuvels, bergdorpjes in de verte, haarspeldbochten, en brommertjes zoals het onze die af en toe tegen 20km/u de berg opkruipen, om dan tegen 20km/u x 5 er terug af te rijden. Maar we zijn er geraakt na een tochtje van ongeveer 3u, en nu was het tijd om op te warmen, want hier is het echt berekoud ’s morgens en ’s nachts. Maar de moeite waard om hierheen te komen.

CHIANG RAI

En nu dus, enkele dagen later, zitten we in Chiang Rai uit te rusten van een bijna slapeloze en stressvolle nacht, wakkergehouden door de beats en het gekwetter van de Thaïse meisjes van plezier. Verklaring: na een moeilijke en lange zoektocht (lees: mijn te hoge eisen) om hier een goede slaapplaats te vinden hadden we dan toch eentje toegezegd omdat het goedkoop en proper was, en dat is eigenlijk het slechtste wat we konden doen. Wat bleek: zeeeeer veel nachtlawaai, middenin de neonverlichte bars, ‘you want massage sir’, oudere westerse mannen met veel te jonge Thaïse meisjes, en zo kan ik wel nog blijven doorgaan. ’s Morgens eigenlijk weggevlucht, en nu een aangename guesthouse met tuintje gevonden, oef!

En zoals elke stad, heeft ook deze stad zijn nightmarket, zeker de moeite waard. Het ene deel kledij, en het andere deel eetstandjes, bijna 50 naast elkaar. Maar hier kijk je best uit waar je stapt, want de kakkerlakken racen je voorbij en komen uit de riool gekropen op zoek naar restjes eten. En af en toe loop je ook een rat tegen het lijf!

Onze laatste dag Chiang Rai hebben we den toerist uitgehangen en een ganse dag bezienswaardigheden bezocht: the white temple, monkey cave, golden triangle en opium museum, en ook een longneck village. Over dat laatste hebben we lang getwijfeld, omdat dat eigenlijk ‘mensen bekijken’ is, maar we hebben het dan toch gedaan. Soms hadden we wel het gevoel alsof we in Bokrijk rondliepen...

Onze eerste deeltje Thaïland is al bijna voorbij, want morgen gaan we naar Chiang Khong, echt tegen de grens met Laos. En vanhieruit gaan we 2 (!) dagen met een longboat de Mekong afvaren tot in Luang Prabang in Laos. Dus tijd om de Thaïse Bath op te bergen en de Laotiaanse Kip aan te schaffen.

Greets, Leen & Geert

1. veerle:
    21 januari 2010
    Yeah! Nieuw verslag en weer prachtige foto's om ons te laten kwijlen!! Lekker eten beschibaar ook blijkbaar :o/
    Wel leuk overal met die brommerkes :o)
    groetjes
    take care,
    sis
  2. veerle:
    21 januari 2010
    en blijkbaar marcheren de smilies hier niet....
  3. Rik:
    jullie gaan er echt als een speer vandoor, nie te geloven.
    Leen op nen brommer, hmmm, dat moet nogal wa gegeven hebben... zeker als ge terugdenkt aan uw quad "race" van deze zomer :-)
    love you long time,
    Rik & Val & Louise
  4. Nicolas:
    22 januari 2010
    Sawa dee, tof dat thailand zo goed meegevallen is! Leuke foto's, alhoewel we een klein beetje teleurgesteld zijn dat we niet meer treinen te zien kregen!
  5. caroline vandeputte:
    23 januari 2010
    amaai, super heb net jullie foto's gezien!
    de insekten zou ik ook liever laten voorbijgaan...
    vele groetjes en nog veel avontuurplezier!

Caroline vdp
  6. IZ:
    23 januari 2010
    leuke foto's, ziet er heel leuk uit...hier op IZ ist momenteel ook heel leuk, met vele leuke mensen...en vele leuke patiënten...leuk leuk leuk...

we wensen jullie nog een leuke reis toe met vele leuke momenten in het leuke Tailand...

groetekes van de zeer leuke mensen!!!!
  7. veerle:
    23 januari 2010
    ieps....hoorde dat mijn mail niet aangekomen was, heb hem nogmaals gestuurd....

grts
    Sis
  8. karien haenebalcke:
    hey schatjes,
    Jullie ondernemen daar de tofste dingen en maken heel mooie foto's ; ook de commentaar bovenaan de foto's is leuk ; ik kan er af en toe Leen hare humor in ontdekken !
    Leentje een IZ-nieuwtje ; Karla wordt hoofdVKP op str 67, ja, ja..
    Wij blijven jullie op de voet volgen. Tot gauw en voorzichtig met die 'mobieletten'
    Groetjes Karien + Alain
  9. collegaatjes spoed:
    24 januari 2010
    wow, fantastisch dat we kunnen meegenieten met jullie foto's en verhalen .Tof dat jullie die moeite doen .We stellen er ons vanalles bij voor en dromen een beetje weg van hoe mooi het daar wel is.Geniet !!!
  10. ingrid claus:
    Watertanden, dat is wat ik doe, als ik nog maar jullie site open! Al vertel je nog zoveel over kakkerlakken, kevers en ratten ;ik geniet mee! ( weliswaar met de chauffage op 21°!)
    Passeren jullie in Laos langs de verloren voorwerpen-afdeling om evt nog iets op te halen van jullie vorige reis?
    Enjoy it!

ingrid
  11. Katrijn:
    24 januari 2010
    Leuk om te zien en te lezen! Ik blijf jullie in de gaten houden :-)
    Veel plezier daar nog!
  12. tante bib:
    25 januari 2010
    tof weer iets van jullie te horen,het is er echt prachtig zeg
    ik krijg ook al weer zin om met de rugzak rond te trekken alleen toch liever wat dichter bij huis voor mij!en het brommerke,leuk hé van je volledige vrijheid kunnen genieten,ik weet het
    alleen de wormpjes dat zou ik toch echt niet zien zitten,jekkes
    alé hou jullie goed,en tot vlug
    tante bib
  13. Paulette:
    25 januari 2010
    zalig om jullie verhalen te lezen en naar de prachtige foto's te kijken ! Zo voelen we ons ook een beetje op reis hé. Veel plezier en geniet ervan.
    Paulette
  14. Bart:
    26 januari 2010
    Heel toffe foto's. Nog veel plezier!!!
  15. IZ:
    hoi leen en geert, het ziet er echt prachtig uit allemaal..de foto's zijn precies postkaarten...zeer mooi..

hou jullie goed en vooral door doen gelik daj bezig zijt...

vele groetjes
    kim
  16. David & Nele:
    28 januari 2010
    Hoi Geert en Leen,

We zien dat jullie het naar jullie zin hebben. Geniet met volle teugen van dit avontuur, want de tijd in het oosten gaat toch zo snel ;-)

groeten uit India
    David en Nele
  17. leentje en mike:
    28 januari 2010
    Hey Leen en geert,

Wij volgen jullie en het is super!! geniet van elke moment!
    groetjes uit het koude Ertvelde hihi...

Van ons
  18. Lieve, Maddy, Leen,Stijn,Sofie,Jahan:
    29 januari 2010
    Hallo,
    Met veel volk vandaag, dus even tijd om naar jullie foto's te kijken.
    We zijn hier allemaal jaloers.Van Karla weet je al.
    Wij beginnen nu aan ons verlof te denken en te plannen,maar ik denk niet dat je ons gaat tegenkomen.
  19. eline en karolien:
    30 januari 2010
    superleuke foto's die worden bekeken door superjaloerse mensen!!!
    geniet ervan!!
    enne smakelijk!!! :-)
    de vroeges .... ;-)
  20. Frédéric, Sofie en Naomietje:
    31 januari 2010
    ah Geertje , een tweede jeugd aan het beleven met da scooterke...zolang dat je op niets anders zit...remember...
    Leentje, pas maar op. Da begint zo en wie weet waar het eindigt.
    Groetjes uit 'la douce France'
    de familie christiaens
  21. Nathalie:
    2 februari 2010
    Waw...ik geniet van elke foto! Het neemt waarschijnlijk veel tijd in beslag, maar oh zo leuk voor het thuisfront!
    Nog veel plezier en voorzichtig op de tweewieler, hé!