Zuid-Thaïland: "The Hammock days"

3 mei 2010

Op 16 april zijn we vanuit Yangoon (Birma) naar Bangkok (Thaïland) gevlogen. We hadden wel wat probleempjes om Birma uit te raken. Iedereen die het  land uitvliegt moet in de luchthaven 10 dollar taks betalen aan de regering. Maar ’t was hier weer hetzelfde probleem: het moesten kraaknette nieuwe briefjes zijn. En de onze waren niet kraaknet genoeg. Er was een mini-kreukje aan de randen, bijna niet te zien. Maar er was hier duidelijk geen discussie mogelijk, en we waren niet de enige met dit probleem. Compleet machtsmisbruik, maar je kan er niets tegen doen. Gelukkig hadden we nog een 100 dollar briefje dat goed genoeg was voor hen, en zo kregen we toch de stempel. Wat een gedoe zeg, en als je dus geen goede briefjes bijhebt mag je het land niet verlaten. Stel je voor!

Maar goed, enkele uurtjes later zaten we dus in Bangkok, enkel voor transit. We vonden wel dat er minder bedrijvigheid was op de luchthaven, misschien door de betogingen of door die stofwolk. Onze vlucht naar Phuket vertrok binnen 3 uurtjes. Tijd genoeg om ons te laten gaan in de Burger King... Vettig, maar lekker! Zeker na 3 weken rijst en noedels.

In Phuket vonden we een bed &breakfast in de stad. Niet ver van het guesthouse waar de film ‘the beach’ is opgenomen. ’s Anderdaags huurden we een brommertje en werd het een sightseeiing dagje. We gingen van strand naar strand en stopten af en toe om een plonsje te doen. Heerlijk!! Prachtige zee en stranden, en een lekkere kokosnoot als verkoeling. Tijd om onze batterijen op te laden!

Hoewel het nu laagseizoen is, zag je overal toeristen. Maar blijkbaar toch veel minder dan anders. Amai, wat moet dat hier niet zijn in het hoogseisoen? Phuket is natuurlijk een topbestemming, en langs de kust loopt het over van de resorts, winkeltjes, restaurantjes, only men club,...

We boekten een bus-bootticket voor de volgende dag naar het eiland Ko Phi Phi. Welcome in paradise, welcome in Ko Phi Phi! Toen we naderden met de boot, konden we het azuurblauwe water, hagelwitte stranden, rotsen en palmbomen al zien. Wauw. Ook hier terug hetzelfde, laagseizoen en veel minder toeristen door de betogingen in Bangkok. Dit was wel beter voor ons, zo kregen we een korting op onze bungalow. Een bungalow op 50m van een strandje, rustig gelegen en met een klein terrasje. Hier moesten we niet lang over nadenken. We zouden hier enkele dagen blijven en dan verdergaan naar Ko Pha Ngan.

Ko Phi Phi is zo’n typisch tropisch eilandje. Er rijden geen auto’s en soms vindt je er strandjes die enkel bereikbaar zijn via een klein padje. De ideale plaats om te relaxen.

Ook de tsunami heeft hier nog zijn sporen nagelaten. Er is zeer veel accomodatie heropgebouwd en er zijn overal tsunami-evacuatieroutes  voorzien. Creepy om te zien wel, te bedenken dat die tsunami daar alles overspoeld heeft.

Na een dagje of 5 hebben we de boot-bus-boot genomen naar een ander eiland: Ko Pha Ngan. Het werd een zeer lange dag, we zijn ’s morgens om 9u vertrokken en ’s avonds om 20u waren we in Ko Pha Ngan. Eerst de boot, dan met de bus naar de andere kant van het vasteland, en dan terug de boot op. Aan de pier van Ko Pha Ngan deelden we een taxi naar het centrum samen met een koppel Tsjechen en Amerikanen en met z’n zessen gingen we op zoek naar logies. Vlotjes gevonden en blij dat we eindelijk een doucheke konden pakken en konden eten. Daarna zakten we af met de Tsjechen naar het strand van Haad Rin, beter bekend als het strand van de Fullmoon party. Binnen 5 dagen is het volle maan en dus fullmoon party, maar dat is daar eigenlijk elke avond vollenbak met vuurshows, muziek, dansen, en voor afkoeling moet je in de zee zijn. Na 4 maanden reizen zagen we het volledig zitten om eens een danske te placeren! Geslaagde avond...

De volgende dag gingen we op zoek naar andere logies, omdat de onze ineens hun prijs verdrievoudigden, enkel en alleen omdat het binnenkort fullmoon is en er duizenden toeristen afzakken naar hier.

Wij gingen op zoek naar iets rustigers en vonden een bungalowtje aan de zee, verder weg van het feestgedruis.  Ook hier zagen onze dagen er enigszins ’t zelfde uit. The hammockdays: ontbijten op ons terras, in de hangmat lezen en naar muziek luisteren, zwemmen in zee of in het zwembad met bubbelbad, rusten, eten (zeer belangrijk), filmpje bekijken en wat rondslenteren in de straatjes.

En als afsluiter van Ko Pha Ngan hebben we natuurlijk de enige echte fullmoon party bezocht op woensdag 28 april. In het hoogseizoen komen daar blijkbaar 25000 toeristen op af, en in het laagseizoen zo’n 8000. Dat konden we nu toch niet aan ons laten voorbijgaan...  In ons shortje en op onze slippers naar ’t strand: drum ’n bass, goa, trance, alle soorten muziek, alle soorten cocktails (niet in een glas, maar in een bucket=klein emmertje), mensen die beschilderd zijn met lichtgevende verf en allerlei vuurshows. En chillplaatsjes om op ’t gemakske iets te drinken, alhoewel er daar soms van die stinkende honden aan uw voeten kwamen snuffelen! Veel om te zien dus, en een leuke afsluiter van onze allerlaatste daagjes in Thailand.

Op 30 april zijn we verdergereisd naar Maleisië. Met deze keer een nachtboot van Ko Pha Ngan naar het vasteland. Die nachtboot valt eigenlijk wel mee, veel privacy heb je wel niet want iedereen ligt gewoon naast elkaar op een matras, maar dat spel wiebelt niet te veel, dus we hebben toch enkele uurtjes geslapen. Om 4u30 ’s morgens waren we dan in Surrathani, en dan was het terug wachten, de bus op, wachten en de bus op. Om dan ’s avonds om 18u aan te komen in Maleisië op het eiland Penang!

Vele groetjes,

Geert en Leen

1. Véronique vanuit Zelzate:
    3 mei 2010
    Phuket zou me ook wel bevallen hoor !!!!
    Jullie zien er schitterend uit ( bruin, misschien wat in gewicht afgenomen ? ).
    Hier de gewone dingen des levens, werken, regenweer, ....
    Nog veel amusement en ik blijf jullie volgen hé;
    Veel liefs Véro
  2. tante bib:
    5 mei 2010
    hello
    vandaag jullie kaartje ontvangen,het ziet er inderdaad prachtig uit daar in phi phi,daar zou ik ook wel willen in een hangmat liggen hé geert!!
    groetjes
  3. ingrid claus:
    7 mei 2010
    het wordt steeds zwaarder voor ons, de thuisblijvers!...

jullie verhalen zijn om te watertanden... maar allez, wij troosten ons regelmatig met ne goeien hé!

xxx
    ingrid
  4. anja van parys:
    8 mei 2010
    voor mij is het genoeg
    jullie mogen terugkomen
    indien niet, geniet er dan nog van
    foto's zien er zalig uit
    groetjes van mij en blanchke
  5. Nachtteam IZ:
    9 mei 2010
    Super mooie foto's!!!
    Zo'n hangmatje is toch veel beter dan zo'n bureaustoeleke van IZ om de nacht door te komen;)
    Wij gaan een pannenkoekske eten nu, da is wat anders of zo'n droog kommeke rijst... ps...kOM ne keer were!!

Groetjes
    Leen R
    Willem
    Karien
    Leen L
    xx
  6. veerle:
    9 mei 2010
    ieps broerke, vandaag hier gezellig getafeld bij mams en paps voor moederkesdag en jullie zijn uiteraard ter sprake gekomen. Al ruim vier maanden zijn jullie weg, bijna halverwege! Geniet er nog van en hou die kodak maar in de hand, super om zo te kunnen volgen en azië te leren kennen!
    Take care
    Sis X.
  7. Rik:
    12 mei 2010
    Dag tante Leen en nonkel Geert,
    Ik heb - samen met mijn papa en mijn mama - jullie foto's bekeken en die zien er supertof uit. Ik had jullie hééél graag komen bezoeken om dat allemaal live te komen bezichtigen. Kunnen jullie dan wel extra veel foto's nemen van dieren, want dat vind ik echt wel fantastisch.
    Dikke knuffel :-)
  8. pol en kim:
    12 mei 2010
    tziet er inderdaad supertof uit!! leuke verhalen en leuke foto's..
    zo nen fullmoonparty spreekt ons wel aan..we denken daw ons daar ook wel zouden amuseren..

geniet maar, want in België ist momenteel herfst.. rond de 10°C..regen..bewolkt en winderig... hihi

vele kuskes
    pol en kim

we missen jullie!!
  9. ruben en fien:
    13 mei 2010
    Dag nonkel leen en tante geert,
    Ik ben met mijn klas naar het gravensteen van Gent geweest. Ik vond het jammer dat ik jullie daar niet heb gezien.
    Je kan nooit raden welke nieuwe huisdieren we nu hebben: 3 wilde konijntjes die we in de wei gevonden hebben. Er was spijtig genoeg al ééntje dood. En weet je wat we hebben meegemaakt: ik heb er één laten ontsnappen en die was achter het wasmachiem gekropen zodat vake er moest achter kruipen.
    vele kusjes van Fien, Ruben, Sabrina en Piet
  10. veerle:
    15 mei 2010
    ieps!
    'k heb een reply'ke gestuurd via de mail, hopelijk is het deze keer aangekomen!
    grtz en take care!
    Sis X.
  11. joke steyaert:
    16 mei 2010
    Ik heb eindelijk een mail verstuurd lena! hopelijk is hij goed aangekomen!
    x joke x
  12. Jessy Roels:
    16 mei 2010
    zondagmorgen en rustig op de spoed......efkes al jullie avonturen nalezen. gewoon prachtig!!!! en ik kijk naar buiten......ik zie ....grijs.......

Geniet ervan

groetjes
    Jeske
  13. klaas:
    16 mei 2010
    !!!!!!! eventjes een kleine rechtzetting !!!!!!!

Wegens een journalistieke (menselijke) fout, zou 'men' hebben laten doorschijnen dat KAA Gent- Cercle Brugge geëindigd zou zijn met 3-0; NIKS IS MINDER WAAR het juiste eindresultaat zou 0-3 zijn.

gtrz

de dwarskijker
  14. Almey David, De Jaeger Wendy:
    17 mei 2010
    Hey Geert en Leen,
    Het is de eerst keer dat wij jullie reis kunnen volgen, het ziet er echt superleuk uit, prachtige foto's.
    Een hele uitdaging om zo een wereldreis te doen, ik vind dit supertof.
    Geniet er maar nog van
    groetjes David, Wendy, Nathan en Julian