Kuala Lumpur - Hongkong - Macau

8 juli 2010 - Hong Kong Island, China

En toen waren we terug met ons tweetjes... Vanuit Denpassar vertrokken mijn ouders naar België, wij gingen verder naar Kuala Lumpur, Maleisië.

KUALA LUMPUR - MALEISIË

Na een kort vluchtje namen we de bus en skytrain naar het centrum en vonden we een tof guesthouse in een buurt met veel restaurantjes. Het was ondertussen al 20u, dus nog rap iets eten en dan... een verkwikkende nachtrust.

’s Morgens stond er iets belangrijks op ons programma: een Chinees visum aanvragen. We wisten niet goed of dit zou lukken, maar het is eigenlijk allemaal zeer vlot verlopen. ’s Avonds konden we het al gaan afhalen.

Onze vlucht naar Hongkong vertrok pas op 5 juli, dus we hadden nog enkele dagen om wat toeristische dingen te bezoeken, de blog te updaten, emails versturen,...

We bezochten o.a. de Petronas Towers, Chinatown en af en toe zochten we wat verkoeling in de winkelcentra.

Onze 4 daagjes Kuala Lumpur zijn zeer snel voorbijgegaan, we genoten van het stadsleven, niet te vergelijken met Indonesië. We aten Chinees, Indisch, westers,... en keken onze ogen uit naar de vele vele winkels en electronicaketens waar de Maleisische jeugd stapelzot van is.

Hier namen we ook afscheid van Zuidoost – Azië. Onze eerste 6 maanden reizen zit erop, en nu is het tijd voor een ander hoofdstuk: het grote China, Mongolië en Rusland! We zijn benieuwd...

Op 5 juli namen we de bus naar de luchthaven en vlogen we naar Hongkong, een wereldstad.

HONG KONG

Inderdaad, wat een stad! In de luchthaven moest je eerst een trein nemen naar een andere terminal om je bagage af te halen. Alles stond zeer goed aangeduid in het Chinees en in het Engels. Oef, gelukkig nog in het Engels. Binnen enkele dagen zullen het enkel nog Chinese tekens zijn, dus dan zullen we onze beste gebaren mogen bovenhalen samen met ons point-it boekje en vertaalboekje. Nu nog niet dus, Hong Kong is nog zeer westers.

We keken onze ogen nogal uit toen we met de airportbus naar het centrum reden. Overal waar je kon kijken wolkenkrabbers, winkelcentra, nog meer wolkenkrabbers en nog meer winkelcentra. New York toestanden. Toen we van de bus stapten werden we direct al aangesproken: yes, you want fake suit? Fake bag? Fake watch?

De meeste guesthouses in Hongkong zitten in van die grote appartementsblokken met een 20tal verdiepingen, dus daar gingen we dan ook op zoek naar eentje. Op de 13e verdieping vonden we het Cosmic guesthouse, de receptie was in een klein kamertje. En de kamers zelf waren verspreid over enkele verdiepingen, niet allemaal tesamen dus. De kamertjes waren allemaal ieniemienie klein, maar hier in Hongkong is elke vierkante meter geld waard. Een klein kamertje dus, wel zeer proper en met alle voorzieningen: internet, TV, airco en een badkamertje van één vierkante meter inclusief toilet en douche. ’t Is nekeer iets anders, in zo’n grote multiculturele appartementsblok logeren, waar de was van de mensen overal hangt en je de keukentjes en woonkamers van de mensen ziet.

Ook hier gingen we de volgende dag alweer op zoek naar de ambassade, maar deze keer gingen we voor een Russisch visum. De Russische koelheid moet je er wel bijnemen, maar ik val in herhaling, de procedure is zeer vlot verlopen en de volgende dag was er alweer een blaadje opgevuld in ons paspoort. Joepie, we mogen naar China en Rusland!

Het was in Hongkong vooral wennen aan de hitte en de vochtigheid. We waren dat precies niet meer gewoon. Zweten geblazen...

We gingen met de ferry van het ene deel van de stad naar het andere deel, en we wilden het hoogste punt van de stad bezoeken, te bereiken via de Peaktram, een toeristisch trammetje dat steil omhoog gaat, zeker 45°. De uitzichten bovenaan zijn fenomenaal, de skyline van Hongkong is uniek.

Af en toe lieten we de drukte van de stad voor wat ze was en ‘vluchtten’ we naar het Kowloon Park, een groot stadspark waar je wat kan uitwaaien.

’s Avonds kan je aan de haven gaan kijken naar een licht – en klankshow die dagelijks wordt gehouden en die de gebouwen aan de overkant mooi verlicht. Mooi mooi mooi.

Ons laatste dagje in Hongkong werd eigenlijk geen dagje Hongkong maar een dagje Macau. Da’s een klein eilandje, 1 uurtje varen met de jetfoil, en is een autonome regio. Het is vooral gekend voor zijn grote casino’s, altijd al nekeer willen doen, grapje... Maar ook voor de Portugese invloeden. Het stadscentrum doet zeer Europees aan, met gezellige straatjes, pleintjes, ja, zelfs terrasjes. Zalig, met een koffie en een ijsje op een terrasje, en er ons ook van bewust dat dit in China heel anders zal zijn.

Morgen zeggen we Hongkong vaarwel en nemen we de metro naar de grens, vanwaar we dan de nachttrein zullen nemen naar Guillin in China.

Toch wel een klein beetje zenuwachtig voor wat komen zal...

Greetz en tot binnenkort, Geert en Leen

1. karien haenebalcke:
    11 juli 2010
    Ciao,

RESPECT jongens, al 6 maanden uit jullie 'kaba' geleefd en er zo fantastich ontspannen uitzien, jullie zijn echte 'survivers'.
    De foto's van Maleisië en Bali zijn schitterend. En het is boeiend om over de 'zotte' begrafenisrituelen te lezen.
    We volgen jullie op de voet en drinken eentje op jullie gezondheid ergens aan de toog op de Gentse Fieste
    grtjs Karien(alfa) en Alain(romeo)
  2. Nick from the komodoboot:
    11 juli 2010
    guillin...indien ge het niet vergeet, er is daar een mega tof pensionneke de gigling three uitgebaat door 2 nederlanders. Doe zeker de ballonvaart en de dansshow in het karstgebergte werkelijk 2 hoogtepunten in china
  3. klaas:
    13 juli 2010
    nummer 134 is zeer lekker
  4. Lies:
    14 juli 2010
    Heel veel pleziel in China!
    Gloetjes
  5. Lien:
    16 juli 2010
    Merci voor het leuke verjaardagsfeest! Spijtig dat jij er niet bij was! We hebben goed gegeten, goed gedronken, gelachen en onder ons voeten gehad ... hopelijk staan de flikken niet aan ons deur! Gelukkige verjaardag ...

De benje van de zwette gilékes ;-)

P.S. Check facebook!
  6. David & Nele:
    19 juli 2010
    Een beetje te laat, maar Nele en ik wensen je ook oprecht een fantastische verjaardag toe!!!

Groetjes