kanchanaburi - ayuthayah - lop buri - sukhotai

13 januari 2010 - Sukhothai, Thailand

Onze eerste week Thaïland zit er al op, en we hebben er al ongeveer zo’n 1000 km opzitten, lang leve het openbaar vervoer in Thaïland! Het is toch vooral het busnetwerk dat zeer goed uitgebouwd is. Het treinverkeer is beperkter en wat trager, wat sommigen onder ons wel jammer vinden...

En de Thaï zijn blijkbaar ook grote fan om alles waarmee ze rijden te ‘tunen’. Voor de niet-engelsverstaanders: extra lichtjes overal, kleurrijke beschilderingen, uitgebouwde auto’s en zo, en boxen met vooral zeer luide en minder mooie Thaïse muziek. Maar het heeft wel iets, ’s avonds in een tuktuk zitten, genietend van de iets frissere temperaturen, lichtjes doorheen geschud worden met een streepje muziek op de achtergrond. Ook de bussen zijn de moeite waard: kleine altaartjes vooraan de bus, en een TV voorin met onverstaanbare soaps, ’t lijkt wat op ‘mooi en meedogenloos’ maar dan nog slechter geacteerd. En de baas in de bus is een vrouw, de rechterhand van de chauffeur. Zij zorgt ervoor dat iedereen betaalt, helpt mensen op- en afstappen en helpt de falangs (zo worden wij hier genoemd) met hun bagage.

Maar goed, we zitten ondertussen al meer noordwaarts in Sukhothai, na enkele tussenstops in andere stadjes. Onze eerste tussenstop na Bangkok was Kanchanaburi, in het WESTEN dus. Dit is vooral bekend door de ‘bridge over de river Kwai’ en het beruchte treinspoor tussen Birma en Thaïland dat gebouwd werd tijdens WOII. Hier hebben we enkele oorlogsmusea bezocht en een immens groot kerkhof van gesneuvelden tijdens het bouwen van het spoor. ‘k Moet zeggen, toch wel iets waar we allebei stil van werden, zoveel menselijk leed. De ‘death railway’ hebben we zelf genomen en over de (zo lijken ze toch) zeer gammele brugconstructies gespoord, veel gekraak en gepiep toch maar gelukkig veilig teruggeraakt.

Aan onze guesthouse ook een megalizard gezien, een beestje van 1m dat je toch liever wat op afstand houdt.

En dan opnieuw de bus op richting Ayutayah, zo’n 100 km verder: veel oude tempelsites in Khmerstijl. Persoonlijk vinden we dit mooier dan de kleurrijke tempels van Bangkok.

Nu dus in Sukhothai, in een zeeeeeer mooi (met prachtig zwembad!) hotel, uitgebaat door een Aalstenaar.  Wat is er zaliger om na een fietstochtje van 40 km in het zwembad te duiken... We hebben hier 2 nachtjes cadeau gekregen van mijn broertje en Valerie, en het is hier echt wel in orde hoor. Dus Rikkie en Valerie, we hebben veel getoast op jullie hé!

Als afsluiter nog een billenkletser van formaat: Geert is aangevallen door een aap! Tijdens een stadsbezoek in Lopburi, dat vooral gekend is door de vele apen die stilaan de stad overnemen, sprong er ineens eentje op zijn rugzak. Wat blijkt: die apen flippen als ze eten zien, en ze proberen het direct af te nemen. Wij dus op onze hoede, alles goed in de rugzak gestopt, maar aan de zijkant van de rugzak zat nog een stadskaartje, en die slimme aap dacht dat het eten was. En dus: attaque met armen en benen open recht op de rugzak. Gelukkig was hij snel terug weg, en hebben we nog een tweede aanval kunnen vermijden.

Tot later,

Geert en Leen

1. Rik:
    14 januari 2010
    Heel graag gedaan :-) Geniet ervan en laat die foto's maar komen.
  2. Geert Mareen:
    14 januari 2010
    Zo te zien al heel wat impressionante dingen gezien. Tof om op deze manier eens wat van een andere cultuur op te snuiven.
    Ben benieuwd naar meer. We volgen jullie op de voet.
    Nog veel plezier en geniet met volle teugen.

groeten
    Geert, Evelien, Jatske en Floris
  3. mia martens:
    15 januari 2010
    Als ik die zonnige foto's zie krijg ik zin om direct een vakantie te boeken!Het ziet er daar fantastisch uit en wat een rijke cultuur!
    Leen uw verslaggeving van de reis is zeer boeiend en leuk geschreven en ook de foto's zijn prachtig hoor Geert!
    We kijken uit naar de volgende om op die manier een beetje mee te reizen(welliswaar met iets frissere temperaturen)

groetjes Mia
  4. ernest en Mireille:
    15 januari 2010
    Dat zijn effenaf allemaal toffe beelden en beleefenissen. De spoorwegbrug op de foto is inderdaad wel bangelijk, toch van uitzicht. En dat beestje van 1 meter lang, ik vermoed dat het beestje op de foto staat, je zal daar toch niet bang van zijn hé ?? Hij is zo lief !
    Geertje en Leentje tot het volgende verhaal, niet te lang wachten hé
    Groetjes vanuit Bredene
    Tante en Nonkel
  5. tante Greta:
    15 januari 2010
    mooie foto's gezien en groetjes uit Teralfene.
  6. de vroegens- nachten:
    16 januari 2010
    Pfff wij zijn zwaar jaloers! zitten hier nu op het werk, klaar om een vroegdienst te doen of klaar om te gaan slapen. Het is hier ook o zo koud! Ik zou zeggen geniet er van en denk niet te veel aan ons, de zielige achterblijvers!
    Greetz eline, sophie en cedric
    xxxxxxxxx
  7. Nicolas:
    16 januari 2010
    Thanks voor de mooie foto's van LE NEZ DANOIS!!! :-)
    Doe zo verder...
    dada
  8. tante bib:
    16 januari 2010
    we wachten al vol spanning op het volgende verslag en de prachtige foto's
    geniet er maar van
    saluukes
  9. nathalie en lisa:
    18 januari 2010
    Veel groetjes uit het iets minder prachtige teralfene :)
    Wij vinden het leuk dat we jullie kunnen volgen.
    De foto's zijn prachtig !
    Een dikke kus van de ganse familie
  10. veerle:
    19 januari 2010
    Hey! Nog geen nieuw verslagje en foto's?
    We kijken ernaar uit!
    take care!