Fototoestel

26 augustus 2009 - Gent, België

Nog 4 maand. Slechts een goede 120 dagen scheiden ons van het vertrek vanuit ons Belgenlandje naar het verre Zuid-Oost Azië. De voorbereiding is al enkele maanden aan de gang, maar de zaken beginnen nu pas concreet te worden. De lange periode van talloze internetsites raadplegen, reisgidsen doorworstelen en andere reizigers te “verhoren”  lijkt voorbij nu we bijna dagelijks iets in orde aan het maken zijn. En het kriebelt moet ik toegeven, de zin om te vertrekken is nog nooit zo groot geweest, het voorbereiden op zich is best wel leuk.

De grote brok administratie die we moeten doorworstelen staat min of meer op papier en af en toe kunnen we al iets afvinken. Visa, Verzekeringen, RVA, Inentingen, Pasfoto’s, Tickets, Paklijst,... Een vrij uitgebreid lijstje waarvan ik je de details bespaar.

Ondertussen is de nodige “hardware” eveneens aangeschaft die ons zullen vergezellen op ons avontuur. Na een half jaar het internet en alle mediawinkels in de buurt te hebben afgezocht is de knoop doorgehakt: het fototoestel is een panasonic lumix FZ-38. Een degelijke superzoom bridge camera met hd-film functie. Nog niet in de winkel, maar easy en cheap via het internet kunnen regelen. En ik ben tevreden, fantastisch toestel, ideaal voor onze doeleinden. Na lange twijfel tussen een spiegelreflex of een bridge, wegen de voordelen door voor een bridge. De hoge aanschafprijs, gewicht en het gedoe met lenzen blijven me gespaard terwijl de fotokwaliteit van de huidige bridgegeneratie best aanvaardbaar is. Dit hebben we gecombineerd met een (mini)-laptop van 13.3”, een mooi formaat om te werken, doch compact genoeg om mee te nemen in de backpack. 4gb ram, 500gb harde schijf, dus genoeg plaats voor de foto’s, nog wat muziek, en heel wat ingescande documenten (pasporten, foto’s, ...) zodat we maar moeten printen indien nodig. Zo kunnen we eveneens overal onze blog bijhouden zonder te moeten sukkelen met notities in internetcafés. Gewoon met de stick uploaden en klaar is kees!

Maar eerst een tripje naar de Balkan, met de auto. Een mooie gelegenheid om de aangekochte zaken eens goed te testen.